Aktuel
særudstilling
'365 days in a bag
Usikkerheden som drivkraft · Slip stregen fri'
m/ Lars H.U.G.
Åbner 13. juni kl. 15.00
Træd indenfor i kunstnerens kreative rum. Her er intet er givet på forhånd, og alt kan ske.
Udstillingen '365 DAYS IN A BAG: Usikkerheden som drivkraft – slip stregen løs' undersøger den skabende proces som en tilstand af selvforglemmelse, hvor egoet træder i baggrunden, og intuitionen tager over. Her er usikkerhed ikke en hindring – men selve motoren i det kunstneriske arbejde.
’Hvis du ved, hvad du vil, er der ingen grund til at gøre det’, siger sanger, musiker og billedkunstner Lars H.U.G, og cementerer dermed rammen for udstillingen.
Udstillingen viser udvalgte værker af Lars H.U.G. Nogle værker er færdige, mens andre inviterer gæsterne til at være med – at give slip for en stund og flyde med stregen.
Blandt de udstillede værker er serierne: ”365 days in a bag” og ”My studio is where I am”.
Udstillingen kan opleves til 14. september 2025.

Kommende særudstillinger
📅 Udstillingsperiode: 3. oktober 2025 - 31. januar 2026
PRO-vartaci
Kunstnersammenslutningen PRO bearbejder, fortolker og transformerer gennem egne praksisser deres personlige indtryk og refleksioner over Ovartacis værker og det at være psykisk sårbar.
Mere information om udstillingen annonceres inden længe

Tidligere udstillinger 2024-2025
NET//VÆRK
UDSTILLINGSPERIODE: 7. MARTS - 25. MAJ 2025
NET//VÆRK – Ungdom, Forbindelse og Usikkerhed
Museum Ovartaci & UNG idag præsenterer særudstillingen NET//VÆRK - en interaktiv kunstinstallation om ungdom, styrke og relationer i en tid med usikkerhed. Udstillingen inviterer besøgende til at engagere sig gennem egne historier og oplevelser.
Installationen består af fire vægge, der repræsenterer Natur, Samfund, Nutid og Fremtid. Hver væg er prydet med udvalgte ord, som besøgende kan forbinde ved hjælp af farverige elastiske tråde. Over tid danner forbindelserne et voksende netværk, der afspejler kompleksiteten i ungdomslivet og livet generelt.
Besøgende opfordres til at bidrage og dele deres refleksioner, hvilket gør NET//VÆRK til en stadigt voksende samtale om ungdom og fremtid.
Kom og bliv en del af et levende netværk.
Installationen og udstillingen er skabt på baggrund af en gruppe unge menneskers fælles tanker, ideer og frembringelser over en periode på 7 måneder. En kort film vil vise processen bag de sidste syv måneders arbejde med at realisere denne udstilling og fange oplevelserne og kreativiteten hos de unge deltagere, der har skabt projektet.
Processen er faciliteret af den socialt engagerede kunstner Beatriz GR og hendes Social Art Studio.
Projektet er støttet af Region Midtjylland og Nordea-fonden.
Sted: Museum Ovartaci, Aarhus
Ovartaci ≠ Isolotto
Udstillingsperiode: 27. SEP 2024 - 9. FEB. 2025
En særudstilling med værker af ovartaci - iscenesat af den danske kunstner Uffe Isolotto
Ovartaci er kendt og elsket for sine slanke kvindelignende figurer med mandelformede øjne, men faktisk skabte han sideløbende med disse karakteristiske værker en helt anden type værker. Værker som har en mere naturalistisk karakter.
Den aktuelle særudstilling Ovartaci ≠ Isolotto sætter fokus på denne mindre kendte side af Ovartacis kunstneriske virke – den mere naturalistiske gengivelse af verden. De udstillede værker befinder sig normalt i museets arkiver og udstilles sjældent, da karakteren af værkerne er svær forenelig med Ovartacis mere fantasifulde værker.
Værkerne
Værkerne er for de flestes vedkommende et resultat af bestillinger fra de mennesker Ovartaci omgav sig med – plejere og læger. Værkerne har haft en særlig betydning for de, som har bestilt værkerne – et minde om en fødegård, nogle slægtninge, en hjemegn eller måske har de blot skulle pynte på væggen i hjemmet.
Man kan argumentere for, at værkerne ikke er et udtryk for kunstnerens indre verden, men omverdenens behov for noget pænt at kigge på. Med bestillerens manglende mellemkomst falder værkernes betydningslag bort, og de fremstår måske ligefrem ligegyldige og irrelevante for os som betragtere. På den måde minder værkerne om lignende værker og genstande, man kan finde i pulterkamre eller loftrum. Værker og genstande som som gennem tiden har mistet deres betydning for os eller står tilbage efter en slægtning. De værker og genstande der lander på loppemarkeder og i genbrugsforretninger.
Iscenesættelsen
Uffe Isolotto (f. 1976) scenografiske værker i udstillingen låner fra loppemarkedets logik – borde til ting, der skal ligge og stativer til ting der skal hænge. Selv siger Isolotto: ”Loppemarkedet er et rum, hvor der opstår en form for katarsis gennem udrensning af både dybt personlige genstande og affektionsværdier samt en frigørelse fra den dårlige samvittighed, der knytter sig til ting, man
har erhvervet uden nogensinde at bruge dem. Dette rum fungerer som en metafor for en bredere eksistentiel og psykologisk forløsning, hvor kitsch, skrammel og skjulte skatte mødes og udfordrer vores forståelse af værdi, affektion og ophobning. Loppemarkedet bliver på denne måde
et symbol på transformation eller ønsket om forandring.”
Ovartaci ≠ Isolotto
Ovartaci og Isolotto er kunstnere af hver sin tid, men har flere fælles snitflader - Begge leger de med begreber om vores væren i verden gennem arbejdet med emner som kroppen, seksualitet, mytologi og erindring.
De to kunstneres spor krydsede første gang hinanden i forbindelse med Venedig Biennalen i 2022. Hvor Ovartaci var inviteret til at udstille på Biennalens hovedudstilling med 26 værker, havde Isolotto skabt totalinstallationen We Walked the Earth, som udsmykkede den danske pavillon.
Ligheder og uligheder
Hvor Ovartaci arbejder i mere fysiske medier og materialer som lærred, papir, pap, metal og træ – ofte som genbrug, mikser Isolotto forskellige materialer og formater stærkt inspireret at it-alderens udvidede mulighedsfelt.
Hvor Ovartaci levede i perioden fra 1894-1985, er Isolotto nulevende. Ovartaci var døbt Louis Marcussen, men skiftede i begyndelse af 1930’erne navneidentitet til Ovartaci, mens UI for nogle år siden skiftede sit oprindelige efternavnet Holm ud med dets mere eksotisk klingende italienske pendant - Isolotto.
Udstillingskatalog
Er du nysgerrig på at vide mere om udstillingen, værkerne, Ovartaci og Isolotto, så kan du købe udstillingskataloget Ovartaci ≠ Isolotto i museumsshoppen og museets webshop.
Udstillingen er støttet af:
Ny Carlsberg Fondet · Per & Lise Aarsleffs Fond ·Reisby Fonden · Aarhus Stiftidendes Fond · C.A.C. Fonden · Museum Ovartacis Venner
KLOKKEBARN, BLODMENNESKE, DRÅBEN
Udstillingsperiode: 22. feb - 11. aug. 2024
En særudstilling med værker af den danske kunstner Kathrine Ærtebjerg
Udstillingen Klokkebarn, Blodmenneske, Dråben består af malerier, hængende træfigurer, musik og akvareller.
Figurerne i udstillingen eksisterer i en slags flydende fortælling, som beskueren selv må digte. Som altid i Ærtebjergs værker kan figurerne ses som forskellige aspekter af det samme menneskes indre - som flere forskellige figurer, der danner en scene eller bare sameksisterer i en åben fortælling.
Udstillingen har barnet som omdrejningspunkt – særligt barnets udvikling og stadiet mellem barn og voksen er i centrum. Der er i udstillingen lagt særlig vægt på det uskyldige, åbne og sårbare som netop hører til barnet og den unge.
Ofte bruges betegnelsen surrealisme om Kathrine Ærtebjergs værker. Surrealisme er den indre verdens billeder. Billeder som viser følelser, visioner og fornemmelser, hvor reglerne fra den virkelige verden er ophørt, og alt er muligt. Det er fantasiens evne til at skabe en personlig verden, som kan være positiv og håbefuld men også destruktiv.
Værkerne i udstillingen er blevet til over længere tid og er sammensat ud fra kunstnerens store bagkatalog af værker.
Tidligere udstillinger 2023
Jeg er (her)
Udstillingsperiode: 18. maj - 31. dec. 2023
Særudstillingen Jeg er (her) viser et udsnit af museets store unikke samling af Art Brut - kunst skabt af mennesker med tilknytning til psykiatrien.
Udstillingen stiller skarpt på kunstens immanente kvaliteter som kunst skabt på et helt særligt, stærkt personligt grundlag. Kunsten er eksistenstielt betinget og ikke skabt med henblik på udstilling. Kunstens præmis er at give form og udtryk til noget, der ikke kan formuleres på anden vis - noget som skal bearbejdes og ud. Her er ingen filter.
Kunsten er stærk.
Kunsten er ærlig.
Kunsten er rå.
Kunsten er direkte.
Kunsten er et aftryk af kunstnerens tilstedeværelse.
Jeg er (her)
Tidligere udstillinger 2022
Ovartaci i Venedig
Udstillingsperiode: 5. maj - 26. nov. 2022
Museum Ovartaci markederede i perioden fra 5. maj til 26. novemver 2022 Ovartacis deltagelse på Venedig Biennalens hovedudstilling The Milk of Dreams med særudstillingen Ovartaci i Venedig.
Særudstillingen Ovartaci i Venedig formidlede vigtigheden af Ovartacis deltagelse på Venedig Biennalens hovedudstilling.
Udstillingen bestod af forskellige installationer, som samlet skabte en sansemættet oplevelse af Ovartacis værker og tilstedeværelsen i Venedig. Biennale-stemningen af lyd, vand og visuelle indtryk blev gengivet på forskellig vis i udstillingen. Til lejligheden havde museet produceret en podcastserie, der som en moderne rejsebeskrivelse skildrer byen, Biennalen og Ovartacis kunst i en helt ny og international kontekst. (Lyt til podcasten Ovartaci i Venedig: En rejsebeskrivelse).
De udvalgte Ovartaci værker i særudstillingen spejlede Ovartacis deltagelse i Venedig og bragte Alemanis tematikker i spil indenfor disse tre kategorier:
- Kropsforvandlinger
- Teknik
- Besjæling
Det sagde omverdenen om Ovartacis deltagelse på Venedig Biennalen
"Jeg er enormt stolt på Aarhus’ vegne. Ovartaci er en af byens mest kendte kunstnere, og det er en kæmpe international anerkendelse, at han nu udstilles på Venedig Biennalen. Aarhus har et stærkt kulturliv og en stærk kulturhistorie. Ovartaci-udstillingen i Venedig er et godt eksempel på den styrkeposition, som Aarhus og byens kulturliv befinder sig i." - Rabih Azad-Ahmad, Rådmand for Kultur og Borgerservice, Aarhus Kommune.
"Det er velfortjent at Ovartaci har fået plads på Venedig Biennalen. Anerkendelsen af Ovartacis værker understreger, hvor vigtigt det er, at vi giver plads og rum til mangfoldighed i vores samfund. Ovartaci udtrykte sig gennem kunst trods psykisk sygdom og hårde livsvilkår. Det er beundringsværdigt. Jeg tror, at udvælgelsen til hovedudstillingen på Biennalen vil betyde at flere aarhusianere får kendskab til Museum Ovartaci - og deres arbejde for udbrede kunst, fjerne fordomme og skabe forståelse om psykisk sygdom. Det er godt gået. Tillykke til Museum Ovartaci." - Thomas Medon, Rådmand for Børn & Unge, Aarhus Kommune.
"A big succes for Museum Ovartaci to be invitet to the Venice Biennale 2022 - and another powerful international boost for art and culture in Aarhus after having been the European Capital of Culture in 2017." - Rebecca Matthews, Director, ARoS Aarhus Art Museum.
"Congratulations to Museum Ovartaci's participation in Venice Biennale 2022 The Milk of Dreams. As artistic director of Kunsthal Aarhus I am excited to witness attention from the international art world to the future on our cultural life in Aarhus!" - Diana Baldon, Director, Kunsthal Aarhus.
"Som nabovirksomhed i Aarhus Nord til Museum Ovartaci ønsker jeg museet et stort tillykke med den store hæder og succes. Det er fantastisk for Aarhus Nord, at have et ambitiøst museum, som ønsker at spille en aktiv rolle i lokalsamfundet. Vi ser frem til et fortsat rigtig godt og frugtbart samarbejde med museet." - Wilhelm Pedersen, Chef for Koncernstrategi, Koncern HR og Lønservice, NRGI.
Følgende sponsorer støtter Ovartaci i Venedig
Det Italienske Kulturinstitut i København
Den Danske Ambassade i Rom
Società Dante Alighieri, Aarhus
Ny Carlsbergfondet
Aarhus Stiftstidendes Fond
Museum Ovartacis Venner

KROPSIDEALER
Undertrykkelse & Frigørelse
Udstilling: 24. november 2021-16. januar 2022
Sted: Museum Ovartaci, Olof Palmes Allé 11
Entré: GRATIS
HUSK: Coronapas & mundbind
Kroppen opfattes af mange unge som noget, der kan og skal formes og ændres til et ønsket og forestillet ideal. Lykkes dette ikke, bliver det set som et udtryk for den unges egne moralske fallit. Hver fjerde pige i 9. klasse udtrykte i 2019 utilfredshed med egen krop i flg. rapporten ”Krop, køn og digital adfærd”. Samfundets og mediernes eksponeringen af kropsidealer er voldsom og presser således konstant unge i jagten på en perfekt, redigeret, utopisk (uopnåelig) idealkrop.
DE UNGE HAR FÅET ORDET
På Museum Ovartaci arbejder vi med og synliggør sociale og sundhedsmæssige forhold gennem kunst, kulturhistorie og praktisk skabende arbejde. Vores placering i studiebyen Aarhus med mange unge borgere forpligter os til at tage de unges problematikker alvorligt.
Derfor har vi på Museum Ovartaci længe haft et ønske om at give ordet til de unge. Vi har således inviteret en håndfuld unge mennesker mellem 20-25 år helt ind i maskinrummet for at italesætte det, som optager dem allermest og skabe deres egen udstilling.
UDSTILLINGEN
Resultatet er en interessant og nærværende udstilling med bidrag fra både ind- og udland.
Mere end 40 kunsterne fortolker udstillingens tematik gennem meget personlige vinkler. Udstillingen danner et polyfonisk samtalerum, som inviterer publikum til at diskutere og reflektere over egne holdninger til kropsidealer og disses betydning.
Udstillingen er den første i en række pop-up udstillinger og arrangementer i overgangsfasen, mens Museum Ovartaci etablerer det nye museum i Kulturhus Bunkeren på Olof Palmes Allé 11.
MIDLERTIDIG LUKKET
Udstillingen er lukket, men vi har samlet nogle video-nærbilleder af udvalgte værker fra udstillingen.

TRANSFORMATION
Udstilling: 3. marts - 3. april 2022
Åben: tirsdag, torsdag og lørdag kl. 12-16
Sted: Museum Ovartaci, Olof Palmes Allé 11
Entré: GRATIS
Hvordan indfanger man en personlighed og omsætter karaktertrækkene arkitektonisk?
Med afsæt i 4 filmkarakterer viser udstillingen TRANSFORMATION, hvordan forskellige personligheder og karaktertræk i form af adfærd og handlingsmønstre kan fortolkes og omsættes arkitektonisk.
Ovartaci var på mange måder en interessant og skæv personlighed. 16 studerende fra 3. semester på Arkitektskolen Aarhus har efter et besøg på Museum Ovartaci gennem efteråret 2021 arbejdet intens med filmkarakterer som John Merrick (Elefantmanden, David Lynch), Annie Wilkes (Misery, Rob Reiner), Carol (Repulsion, Roman Polanski) og Alex (A Clockwork Orange, Stanley Kubrick). Hovedpersonernes karaktertræk er blevet udforsket og analyseret, og efterfølgende transformeret i en designproces, hvorved der er skabt stole og plantegninger til lejligheder baseret på de personlige karaktertræk.
Udstillingen TRANSFORMATION viser de færdige stole samt refleksionerne og processerne bag tilblivelse af såvel stole som tegninger af lejlighederne. Udstillingen er et samarbejde mellem Arkitektskolen Aarhus og Museum Ovartaci.
Få vores nyhedsbrev
Tilmeld vores nyhedsbrev for at modtage informationer om arrangementer eller nyheder omkring Museum Ovartaci. Nyhedsbrevet udsendes med skiftende mellemrum, men i almindelighed højst en gang om måneden. Du kan til enhver tid afmelde dig ved hjælp af "Afmeld nyhedsbrev" linket nederst i et af de nyhedsbreve, du har modtaget.